انسان نیک اندیش - انسان قدرتمند - نژاد برتر

نیکی کردن و بدی دیدن شاهوار است.

انسان نیک اندیش - انسان قدرتمند - نژاد برتر

نیکی کردن و بدی دیدن شاهوار است.

سفرنامه سوریه ( بخش اول )

کشور سوریه جزو قدیمیترین تمدنهای بشری است.
شهر دمشق اولین پایتخت دنیا،و قدیمیترین شهریست که کماکان انسان در آن زندگی میکند.
واقعا شهر دمشق یک موزه زنده است،نکته جالب اینکه اکثر بناهای قدیمی و باستانی کماکان مورد استفاده قرار میگیرد و کاربری آن به موزه یا مکانی باستانی تغییر پیدا نکرده است.
مثلا در منطقه حمیدیه حمامی هست که از عهد سلجوقیان به عنوان حمام عمومی استفاده میشده و هنوز هم حمام است،فقط لوله کشی و نحوه آبرسانی آن تغییر پیدا کرده است.
این نکته را گفتم تا خواننده تصور نکند که قید زمان و مکان را در بیان آنچه که دیده ام در نظر نگرفته ام،دمشق 7000 سال است که زنده است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مردم و فرهنگ:
اولین چیزی که در بازدید از یک منطقه برای هر انسانی قابل توجه و جالب است برخورد مردم آن مکان با شماست،سوریه ترکیبی از اقلیتهای مختلف مذهبی و نژادی است،به دلیل شاهراه بودن از قدیم تا به امروز و تهاجم و اسیر گیریهای مداوم در طول تاریخ،ترکیب نژادی بسیار جالبی دارد،کردها،ارامنه(منظور ارمنستانیهای مهاجر است،نه پیروان این مذهب)،سوریها،اعراب اصلیترین نژادهای این کشور هستند،بر خلاف تصور همگان سوریها عرب نیستند و از نژاد سامی رگه دارند و ترجیح میدهند خودرا هامی ( حامی ) بنامند تا سامی،زبان البته عربیست،و رگه هایی از وجود فرهنگ غربی به دلیل سلطه فرانسویان و گرایشات کمونیستی در زندگی مردم وجود دارد.
جالبترین چیزی که در سوریه همه با آن برخورد میکنند خصلتی است که کمتر در خاورمیانه و خاصه اعراب وجود دارد،"لبخند"،سوریها بر اساس تجربه به اینجا رسیده اند که در برخورد با یک غریبه بهترین روش اعتمادسازی لبخند است،همواره با دیدن یک خارجی نگران با لبخند و خوشامدگویی بسیار دوستانه سوال میکنند که چه کمکی میتوانند بکنند،دمشق پر از توریست است،ایتالیا،اسپانیا،چین،ژاپن،آلمان،آمریکا،مالزی،کشورهایی هستند که تقریبا هقتگی تورهای گردشگری به سوریه دارند،قسمت زیادی از درآمد سوریه هم از همین راه است،سوریها خوب یاد گرفته اند چگونه این فرصت را روز به روز بهتر کنند.
یکی از جالبترین نکات نحوه برخورد با توریستهای غربی و شرقی است،بر خلاف کشورهایی مثل ایران که با دیدن توریست غربی دست و پای خود را گم میکنند و سعی در ظاهر سازی و تحویل گرفتن توریست غربی دارند،مردم سوریه در برخورد با مردمی از ملیتهای مختلف ،اولویت را به کشورهای همسایه،ایرانیها،جنوب شرقیها و سپس غربیها میدهند،برخورد یک سوری با شما به عنوان یک ایرانی بسیار دوستانه تر از برخورد آنها با یک آلمانی است،و علنا اعلام میکنند که شما مهمان،و غربیها توریست هستند.مخصوصا برخورد کردها با ایرانیها بسیار گرم و صمیمی است،و خود را برادر ایرانیها مینامند.
اما در مورد مردم و اقتصاد،سوریها تقریبا چیزی به نام اقتصاد و صنعت ندارند،ساختار کمونیستی که وارد کننده همه چیز است،بزرگترین شریک تجاری هم ایران،پراید و سمند و پژو ایرانی در سوریه تقریبا به اندازه ایران است،همه ماشین آلات راهسازی و ساختمانی،دستگاههای برقی و لوازم زندگی ایرانیست،البته مونتاژ سوریه.
بزرگترین پروژه های عمرانی یا صنعتی سوریه که توسط قویترین شرکتهای سوری اجرا میشوند چیزی در حد و اندازه ساخت ساختمانهایی تجاری شبیه به میلاد نور و گلستان،و کارخانه هایی در حد مینو و مهرام است.
مقایسه صنعت سوریه با ایران شبیه مقایسه صنعت ایران با آلمان یا فرانسه است.
مردم و جوانان سوری بسیار مرتب و شیک پوشند،از مارکهای غربی و مد لباس زیاد خبری نیست،بیشتر سبک غربی لباس میپوشند تا مد غربی،اکثر آقایون در طول روز با کت شلوار و کراوات هستند،و با اینکه محدویت آنچنانی در نحوه پوشش وجود ندارد،بر اساس قانونی نا نوشته اکثر پوششها مخصوصا برای خانمها بیشتر اسلامی گونه است،حتی بین ارامنه سوریه.کلا پوششهای بین خانمها اکثرا اسلامی پوشیده بدون مانتو است،روسری+تی شرت گشاد آستین بلند+شلوار جین.
پایان قسمت اول



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد